• Du er her: 
  • Forsiden
  •  ›› Nyheder
  •  ›› Mange varevognsejere kan tjene 7.000 kroner om året


Mange varevognsejere kan tjene 7.000 kroner om året

Rigtig mange danskere er ikke klar over, at de kan veje deres gulpladebil ned og spare op til 7.000 kr. årligt i afgift.

Det koster nemt kassen at være ejer af en varevogn på gule plader. Faktisk betaler mange ejere af en varevogn på gule plader årligt op til 11.000 kr. i vægtafgift og tillægsafgift. Men med en forholdsvis lille arbejdsindsats kan ejerne få nedvejet deres bil, så den havner i en lavere vægtklasse og dermed spare en væsentlig sum i afgifter.

For gulpladebiler fra 1998-2007 betales en årlig vægtafgift efter totalvægt, som er bilens egenvægt plus lasteevne. De fleste gulpladebiler solgt i perioden var i vægtklassen over to ton.

Oven i vægtafgiften betales en tillægsafgift på 5.920 kr. årligt, hvis bilen bruges privat. Når bilen vejes ned til to ton totalvægt eller derunder, falder tillægs- og vægtafgift.

Det kan give en samlet årlig besparelse på ca. 6.400-6.700 kr. Se mere på FDM.dk

 Fakta:
Hvis du nedvejer en varebils totalvægt fra over 2000 kg til 2000 kg eller under, skal du fremover kun betale 1.060 kr. om året i tillægsafgift for privat brug. I dag betaler du 5.920 kr. om året, og der er ganske rigtigt tale om en væsentlig besparelse.
Hvis din varebil er dieseldrevet, og du betaler vægtafgift efter satserne for biler med en totalvægt på mellem 2001-2500 kg, vil din vægtafgift falde fra 5.050 kr. til 3.230 kr. om året - forudsat at din bil ved syn kan godkendes og nedvejes til under 2000 kg eller derunder. Er din varebil benzindrevet, vil vægtafgiften i stedet falde fra 3.680 kroner til 2.130 kroner om året.
Kilde: FDM

- Folk ved ikke, at muligheden er der, men det er helt legitimt at nedveje sin varevogn til en lavere afgiftsklasse, siger Erik Petersen, som driver websitet nedvejning.dk til Jyllands-Posten.

De mest populære
Det er varevogne produceret i perioden fra 1998 til 2007, det handler om. De mest populære varevogne i den periode var Citroën Picasso Van, VW Touran, og Ford C-Max Van, Suzuki Grand Vitara, Honda CR-V, Toyota RAV4 og Hyundai Tucson.

- Der er mange penge at spare for ejerne. Det kræver, at man nedvejer bilen og indbetaler en ny registreringsafgift – en såkaldt differenceafgift. Den er lav, da den er baseret på bilens nuværende værdi, siger Erik Petersen til Jyllands-Posten.

Besparelsen er størst for dem, der ejer og bruger bilen privat. De kan spare 6-7.000 kr. årligt. Ved kombineret privat og erhvervsmæssig brug er det ca. 4.000 kr. årligt. Den nye registreringsafgift er typisk 10.000 kr. for hver 75.000 kr., bilen er værd. Den vil ofte være så lav, at den er tjent hjem på under et år. Det koster under 2.000 kr. at nedveje en Toyota Sportsvan 1.8 fra 2002. Og 5-6.000 kr. for en VW Touran 1.9 TDi fra 2004-06.

Ifølge Erik Petersen er der 40.000 gulpladebiler, som kan vejes ned. Når det sker, bliver den omregistreret til en lavere totalvægt. Den må laste mindre, men i mange tilfælde er forskellen mindre end 100 kg, og anhængervægten er uændret.

Man skal beregne en tur til synshallen for at få vejet bilen ned, og det koster 400-500 kr. Man kan også henvende sig til en tjeneste som eksempelvis nedvejning.dk, der tager 875 kroner for at ordne papirarbejdet.

Hos FDM er man positiv over for nedvejning.

- Det er noget, vi opfordrer vores medlemmer til. Der er ingen ulemper eller faldgruber, siger Casper Schad, advokat hos FDM til Jyllands-Posten.

Den ekstra registreringsafgift, der skal betales, skal man huske at tage i betragtning. Hvis man har tænkt sig at sælge bilen inden for en overskuelig fremtid, så er det måske ikke pengene værd. En nedvejning er i højere grad en mere langsigtet investering. 



I forbindelse med klager eller tvist, henvises til ankenævnet for biler - www.bilklage.dk

Udviklet af seek4cars.net